Huisartsenvereniging der Durmestreek vzw

huisartsen Eksaarde

huisartsen Moerbeke

Griepvaccinatie bij diabetes

Diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een veelvoorkomende ziekte (3% van de bevolking) waarbij de hoeveelheid suiker in het bloed ontregeld is.  Diabetes patiŽnten moeten goed opgevolgd worden om te vermijden dat er later complicaties kunnen optreden.  Naast de beter gekende complicaties (zoals nierlijden, schade aan de ogen, vaatlijden,Ö  ) wordt vaak over het hoofd gezien dat de immuniteit minder goed werkt door de ontregelde suikerbalans.  Dit leidt tot een verhoogd risico op verwikkelingen bij infecties.

Griep is een ziekte die jaarlijks ons land teistert. Het is een acute luchtwegeninfectie die veroorzaakt wordt door verschillende griepvirussen. De meest voorkomende symptomen van ongecompliceerde griep zijn: een plotseling begin met koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn en een droge hoest. De hoest kan lang aanhouden, de overige klachten verdwijnen meestal na 2-7 dagen.  Bij verzwakte personen kan het aanleiding kan geven tot verwikkelingen zoals longontsteking, sinusitis, bronchitis.  Ook kan het onderliggende ziektes doen verergeren, zoals diabetes,  astma en COPD (chronische obstructieve longaandoening).

Er bestaat een vaccin tegen de griep.  Het vaccin biedt enkel bescherming tegen het griepvirus van dat seizoen, want de samenstelling verandert elk jaar.  Het vaccin beschermt u gedurende 6 maanden wanneer u met het virus in contact komt.   Daarom moet u zich ook elk jaar opnieuw laten inenten.  De beste periode is oktober - november vermits griep het meest voorkomt van november tot maart en het vaccin na twee weken al werkzaam is.  De inspuiting wordt onder de huid (subcutaan) of in het spierweefsel (intramusculair) van de bovenarm toegediend.   Vaccineren gebeurt beter niet wanneer u:

• Koorts of een acute infectieziekte (bv. bronchitis) heeft;

• allergisch bent voor een bestanddeel van het vaccin, bv. eieren;

• bij een vroegere vaccinatie een ongewenste reactie kreeg.

Nevenwerkingen in de vorm van jeuk, een zwelling of pijn bij aanraking op de plaats van de inspuiting of van een warmtegevoel komen slechts zelden voor gedurende ťťn of twee dagen.

Het griepvaccin heeft een algemene efficiŽntie van 70% ŗ 80%, de doeltreffendheid varieert volgens leeftijd.  Gevaccineerde personen kunnen dus toch nog de griep krijgen, maar meestal gaat het dan om een minder zware vorm.

De Hoge Gezondheidsraad (wetenschappelijk adviesorgaan van ministerie van volksgezondheid) raadt aan dat risicopersonen zich jaarlijks preventief laten vaccineren.  Hierbij horen onder andere patiŽnten ouder dan 50 jaar, personen die lijden aan chronische aandoeningen (zoals diabetes en  COPD), zwangere vrouwen, enz.  De volledige lijst vindt u onderaan.

Onderzoek heeft aangetoond dat vaccinatie bij diabetes patiŽnten zeer effectief is.  Het aantal verwikkelingen daalt met 56%, de hospitalisaties met 54% en de sterftegevallen met 58%.  Bij personen jonger dan 65 jaar is het verschil nog veel duidelijker.

De vaccinatiegraad bij diabetes- en COPD-patiŽnten onder de 65 jaar is echter onvoldoende, respectievelijk 29,2% en 11%.  Sinds 2004 wordt dan ook vanuit de Vlaamse Overheid intensief gewerkt om de vaccinatiegraad te verhogen bij de risicogroepen.  Ze leggen de lat op een griepvaccinatie voor 40 tot 50% van de diabetici onder de 65 jaar tegen 2009.  De huisarts speelt een centrale rol in het bevorderen van de vaccinatie, door het motiveren en opvolgen van mensen met diabetes, en ook omdat uit studies blijkt dat 9 op 10 van de vaccins door de huisarts wordt voorgeschreven.

Om deze groepen beter te bereiken en dus de vaccinatiegraad te verhogen, heeft de overheid besloten tot de gedeeltelijke terugbetaling (40%) van het vaccin voor de risicogroepen.  Dit betekent dat het remgeld ten laste van de patiŽnt voor een vaccin waarvan de prijs al naar gelang van het product varieert tussen 10,38 en 10,84 euro, tussen 6,23 en 6,50 euro bedraagt.

De risicogroepen voor vaccinatie:

• alle personen ouder dan 65 jaar

• alle personen die in een instelling opgenomen zijn

• alle patiŽnten vanaf de leeftijd van 6 maanden die lijden aan een onderliggende chronische aandoening, ook indien gestabiliseerd, van de longen, het hart, de lever, de nieren, aan metabole aandoeningen, of aan immuniteitsstoornissen (natuurlijk of geÔnduceerd)

• kinderen tussen 6 maanden en 18 jaar die een langdurige aspirinetherapie ondergaan

• alle personen werkzaam in de gezondheidssector en in rechtstreeks contact met personen van groep 1

• zwangere vrouwen die in het tweede of derde trimester van hun zwangerschap zijn op het ogenblik van de vaccinatie

• alle personen tussen 50 en 64 jaar, zelfs indien ze niet aan een risicoaandoening lijden, want er is ťťn kans op drie dat ze ten minste ťťn complicatierisico vertonen, vooral personen die roken, excessief drinken en zwaarlijvig zijn

• beroepsfokkers van gevogelte en varkens alsook hun familieleden die onder hetzelfde dak wonen en personen die door hun beroep dagelijks in contact komen met levend gevogelte en levende varkens.